Consultants van AMI werken regelmatig in de retailsector, met zijn eigen dynamiek en uitdagingen. De kern van onze aanpak, die in wezen ook voor andere sectoren geldt, doen we graag uit de doeken. Enerzijds om de betekenis van onze common sense consultancy te duiden, anderzijds omdat we retail een warm hart toedragen. Lees in dit artikel hoe we drie luiken openen om de levenscyclus te verlengen.
Als we even mogen chargeren, zie je in veel (ret...
Sommige lessen leer je steeds opnieuw. Dat is niet per se dom of laks (al wil ik niets uitsluiten), het is vooral ons menselijk tekort. Dus helaas ontkomen we er ook bij AMI niet aan. Maar wat we op zijn minst kunnen doen, is zulke lessen delen. Opdat we ze misschien wat sneller zullen herkennen. Voorbeeld: In een veranderingstraject kun je niet vroeg genoeg met stakeholder management beginnen.
Een internationale dienstverlener schakelde AMI in om een ...
Zoals elk weldenkend bedrijf staat ook AMI regelmatig stil bij wezenlijke vragen als: Waarmee onderscheiden wij ons? Gevolgd door de meer praktische vraag: Hoe zorgen wij voor zichtbaarheid in de markt? Antwoorden daarop zijn niet meer denkbaar zonder de termen online en social media. Toch wil ik graag pleiten voor dat oude acquisitiekanon: de telefoon.
Op het gevaar af ouderwets te klinken, moet ik zeggen dat onze activiteiten op Facebook, Twitter en ...
Daar stond ik dan, als consultant, in het holst van de nacht in een immense koelhal. Drie graden was het er, om de producten in het distributiecentrum vers te houden. Werkschoenen aan, een dikke jas, handschoenen en mijn schrijfmap in de aanslag. Onwennig? Jazeker. De order pickers keken me verbaasd aan. Maar achteraf kan ik zeggen dat het heel waardevol was.
Een van mijn eerste projecten bij AMI vond plaats bij een Belgische opdrachtgever, een p...
Tijd is geld, weet elk bedrijf. En daarom wil het efficiënt werken. Logisch, maar wat is efficiënt? Op veel bedrijfsvloeren, zeker waar het werk repetitief is, wordt de productiviteit gemeten. Daarvoor bestaan al tientallen jaren normeringsmethodes, die bepalen hoeveel tijd een gemiddelde medewerker nodig heeft voor een taak. Als je bedenkt welke essentiële rol die normering speelt in het management van bedrijven én het welzijn van...
Je hoort het vaak, vooral van creatieven die even geen inspiratie hebben: Creativiteit valt niet te sturen. Klopt dat, of is het een wijdverbreid misverstand? Die boeiende vraag mocht ik beantwoorden met medewerkers van een groot grafisch ontwerpbureau. Zij zochten een slimme manier om binnengekomen opdrachten snel bij de juiste ontwerper te krijgen, dus zónder er al te diep in te moeten duiken. AMI ging aan de slag.
Het was in alle eerl...
Wil een bedrijf ècht veranderen, dan zal het de werkvloer erbij moeten betrekken. Die overtuiging ligt aan de basis van AMI’s werkwijze. Het kost meer tijd en zeker meer moeite, maar het levert mooie resultaten op. Tijdens een project in de logistiek heb ik dat in het afgelopen jaar weer mogen ervaren.
Dat verandering noodzakelijk was, besefte de klant toen we een aanzienlijke kloof aantoonden tussen een acceptabele productiviteits...